Що відбулось?

22 травня 2019 року Кабінет міністрів України визначив новий порядок здійснення верифікації та моніторингу пенсій, допомог, пільг, субсидій та інших соціальних виплат, які здійснюються за рахунок державних коштів. Станом на момент публікації даного матеріалу фінальна, оприлюднена версія тексту відсутня.

Що таке верифікація?

Верифікація державних виплат – це комплекс заходів  із збору та перевірки достовірності інформації, що визначена законодавством для призначення, нарахування та/або здійснення державних виплат і впливає на визначення права на отримання та розмір таких виплат, а також виявлення невідповідності даних у автоматизованих інформаційних системах, реєстрах, базах даних суб’єктів надання інформації.

Тобто якщо визначати простіше, то це ті дані, які ви надаєте для призначення допомоги. Наприклад, у випадку адресної допомоги для переселенців до таких даних відноситься інформація про наявність житлових приміщень, депозитів, факту працевлаштування, інше. Саме ці дані і будуть перевірятись через існуючі реєстри та системи.

Чому такого раніше не було?

Було. Верифікація здійснювалась і раніше відповідно до Постанови КМУ №136 “Про затвердження Порядку здійснення верифікації та моніторингу достовірності інформації, поданої фізичними особами для нарахування та отримання соціальних виплат, пільг, субсидій, пенсій, заробітної плати, інших виплат, що здійснюються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, коштів Пенсійного фонду України, фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування”

Однак, важливу роль в даному питанні зіграв Конституційний суд України, який  Рішенням від 18 жовтня 2018 року у справі за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини визнав такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), окремі положення абзаца першого пункту 40 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо права Міністерства фінансів України отримувати інформацію, що містить персональні дані.  Відповідно до рішення суду, Мінфін мав би запитувати дозволу, перш ніж отримувати такі дані.

Як бачимо Кабмін вносить зміни, але чи відповідають вони рішенню суду…

3 квітня Кабмін  затвердив механізм обробки персональних даних, які використовуються під час верифікації, їх склад, спосіб збору, умови їх зберігання, заходи забезпечення захисту персональних даних від несанкціонованого доступу, неправомірного використання або втрати під час здійснення верифікації та моніторингу державних виплат.

Таким чином, як повідомляє Уряд, буде повністю забезпечено захист персональних даних отримувачів державних виплат під час здійснення верифікації цих виплат та підвищиться якість їх обробки.

Однак сумнів викликає інше.

Як повідомляє сам Кабмін для остаточного врегулювання на законодавчому рівні повномасштабного аудиту пенсій, допомог, пільг, субсидій, інших соціальних виплат, Мінфіном було розроблено законопроект «Про верифікацію та моніторинг державних виплат», який на початку 2019 року був схвалений Кабміном і зареєстрований у ВРУ за № 9511. Як стверджується, прийняття саме цього закону дозволить законодавчо врегулювати основні правові та організаційні засади здійснення верифікації державних виплат.

Все добре, але хочеться нагадати, що спершу приймається Закон, який відповідає Конституції, а тільки потім Кабінет Міністрів України розробляє та приймає свої акти, а не навпаки….

Кого це стосується?

Верифікація стосується всіх отримувачів допомоги від держави. Мова йде не тільки про внутрішньо переміщених осіб.

Ким буде здійснюватись?

Верифікація  буде здійснюватись Міністерством фінансів, який також буде надавати свої рекомендації органам, які здійснюють виплати.

Навіщо це потрібно?

Логіка достатньо проста. Одна з найбільших статей видатків державного бюджету — соціальна сфера. Нижче ми прикріплюємо витяг з Державного бюджету на 2019 рік. А всі видатки потребують свого контролю.

 

Зі свого боку, ми ще раз закликаємо вас уважно ставитись до інформації, яка вами надається, її відповідності та тих умов, які є істотними для призначення допомоги чи виключають її виплату. Пам’ятайте, що наразі більшість даних фіксуються: житло — в реєстрі речових прав на нерухоме майно, заробітня плата — обліковується в органах Державної фіскальної служби, та інше.

Як це буде здійснюватись?

Як ми і казали раніше прийнятого фінального тексту  у загальному доступі наразі не має. Однак, можна очікувати, що після перевірки даних:

1) Мінфін буде надсилати органу, який здійснює виплати рекомендацію щодо зупинення або припинення виплат у зв’язку з виявленими невідповідностями.

2) Орган, який здійснює виплати  на підставі такої рекомендації буде приймати рішення щодо зупинення або припинення, продовження виплат.

3) Буде підніматись питання повернення надміро або безпідставно отриманих сум допомоги.

Щоправда, визначення підстав зупинення чи припинення виплат у рішенні відповідного органу є окремою темою для дискусів, а Кабміну до роботи.

Чи торкнеться це внутрішньо переміщених осіб?

Так, це може торкнутись і внутрішньо переміщених осіб.

В якому об’ємі, коли і як це буде відбуватись верифікація — не відомо. По факту, це має бути безперервний процес.

Ми сподіваємось, що Мінфін врахує попередній досвід своїх колег і не допустить помилок, а органи на місцях за результатом таких “перевірок” не вчинятимуть дій ціною припинення виплат і подальших судових оскаржень.

Чи будуть безпідставні припинення?

Ми не можемо стверджувати і говорити “так” або “ні”. На жаль, з досвіду ми знаємо занадто багато негативних прикладів.

Очікуємо на текст…

Донбасс SOS